Betygskriterier:
E: Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument
Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.
C: Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.
A: Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på
ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
Betygskriterier elevversion:
E: Du ska svara på alla punkter och frågor ur häftet och med enkla till viss del underbyggda argument. Det gör du exempelvis genom att förklara varför du tycker som du gör.
C: Du ska svara på alla punkter och frågor ur häftet och med utvecklade och relativt väl underbyggda argument genom att exempelvis reflektera över varför du tycker som du gör. Du ger exempel och kan bemöta motargument som gör att diskussionen förs framåt.
A: Du svarar på alla punkter och frågor ur häftet med välutvecklade och väl underbyggda argument genom att exempelvis reflektera över varför du tycker som du gör. Du ger exempel och kan bemöta motargument som gör att diskussionen förs framåt. Du kan dra kopplingar mellan andra texter, filmer, böcker eller händelser ur ditt eget liv som gör att diskussionen förs framåt och fördjupar eller breddar dem.