måndag 27 maj 2013

Språk, grupp och identitet


Vi människor har en massa sätt att visa vilka vi är - eller vilka vi vill vara. Med hjälp av kläder, skor, frisyrer, val av fritidsaktiviteter och mycket annat. Med språkets hjälp signalerar vi också en hel massa saker, både medvetet och omedvetet. Inte bara genom vad vi säger, utan också genom hur vi säger det.

Hur ser det ut på din skola? Pratar alla ungdomar ungefär likadant eller finns det olika grupper av ungdomar som pratar på olika sätt? Försök i så fall beskriva de olika grupperna och hur personerna i de olika grupperna pratar.

Pratar du på samma sätt med dina kompisar som till exempel med dina föräldrar och släktingar? Om inte, beskriv skillnaderna.

Tycker du att det finns skillnader mellan tjejers och killars språk? I så fall, vilka skillnader?

Ungdomsspråk

Ibland kan man höra vuxna, till exempel lärare eller föräldrar, som beklagar sig över hur ungdomar pratar. De kanske säger att ungdomarna pratar fult och slarvigt, eller att de har dåligt ordförråd.

Det intressanta är att det verkar ha varit så i alla tider. I gamla tidningar för femtio och hundra år sedan kan man hitta insändare som klagar på ”dagens ungdom” och deras dåliga språk. Och vänta nu: Vilka var det som var ungdomar för femtio år sedan?

Det verkar alltså vara så att ungdomar i alla tider har pratat annorlunda än sina föräldrar. Ungdomar hittar på nya ord, eller nya betydelser för ord som redan finns, och använder ord som vuxenvärlden tycker är fula eller stötande. 

Svara på frågorna:

  1. Vilka ord använder du som vuxna i din omgivning inte använder?
  2. Finns det några särskilda ord som du och dina kompisar använder och som vuxna brukar reta sig på eller kommenterar? varför just de orden, tror du?
  3. Samtidigt som många vuxna klagar på ungdomars språk, så finns det också vuxna som försöker prata som ungdomar. Varför gör de så, tror du? Vad tycker du om att vuxna gör så
  4. Gör en ordlista. Välj ut 10-15 ord som ni tycker är typiska för ungdomars språk. Se till att få med både, verb, substantiv och adjektiv. Några tips: Synonymer till ”kille” och ”tjej”, ord som beskriver om något är riktigt bra eller riktigt dåligt och ord för saker som ni gärna gör på fritiden.
  5. Sortera orden i bokstavsordning från A-Ö.
  6. Förklara alla orden och skriv för varje ord en mening som visar hur ordet används. 
Ungdomsspråk = fult språk?


Hur är det egentligen med fult och fint språk? Vem är det som bestämmer?

Fundera och diskutera:

  • Ungdomar har ett sämre språk än vuxna.
  • Det är okej att säga hora eller bög till någon som man är arg på.
  • Dialekter är fint.
  • Det är okej om en elev svär i klassrummet.
  • Ungdomars språk är roligare och mer fantasifullt än vuxnas.
  • Det är okej att säga hora eller bög till en kompis.
  • Det är okej om en lärare svär i klassrummet.
  1. Vad tycker du är fult språk?
  2. Har det hänt att du använt vissa ord eller sprkdrag fastän du egentligen tycker att de är fula? Varför gjorde du det tror du?
  3. Har du någon gång blivit ledsen över at någon sagt ett fult ord till dig eller om dig? Hur kändes det? 
Sist och slutligen är det du själv som bestämmer vad just du tycker är fult språk. Men det kan vara bra att tänka på att man kan såra andra med ord. Ett annat, och mera praktiskt, skäl är att det ibland är bra att anstränga sig för att smälta in språkligt. Om du ska på en anställningsintervju eller om du ska träffa din kille eller tjejs föräldrar för första gången kan det vara smart att undvika att svära eller använda slangord så att den du pratar med inte förstår, eller tycker att du låter